donderdag 19 januari 2012

Mijn allereerste blogje

Wie had dat ooit gedacht; ik ga mijn eigen blogje beginnen.
Ik lees al jaren mee met allerlei blogs. Met name die gaan over besparen en gezonder leven interesseren me bijzonder.
Nu dan mijn eigen stekkie.
Waarom? Ik heb genoeg te vertellen af en toe, maar ik heb eigenlijk geen uitlaatklep.
Een dagboek vind ik niet zo, daarop krijg je nooit een reactie. Op je blogje wel, dat maakt het wel spannend.
Geen idee wat mensen van mijn blog-geklep gaan vinden, dat merk ik wel.
Ik probeer momenteel mijn uitgavenpatroon ernstig onder de loep te nemen. Maar jeetje, het valt echt niet mee om kritisch op jezelf te zijn! Zeker niet als het over geld gaat. Ik heb een schrift gekocht om zelfs mijn allerkleinste uitgaven in te gaan noteren.
Wij werken met het volgende systeem:
Mijn man en ik werken allebei. Wij storten ons salaris zodra het binnen komt, op 1 rekening. Hiervandaan gaan we rekenen. Onze vaste lastenuitgaven gaan naar een aparte vaste-lastenrekening. Hier wordt alles automatisch afgeschreven.
Dan blijft er nog een bedrag over. We geven zo'n 600 euro aan boodschappen, cadeautjes en losse uitgaven voor het huishouden uit. Dit bedrag gaat naar onze boodschappenrekening. Elke week pin ik 150 euro en daar moet ik het mee doen.
Daarnaast gaat er 250 euro aan benzine doorheen per maand. Dit gaat ook op de boodschappenrekening, en de benzine wordt gepind.
Dan blijft er nog een bedrag over, wat we verdelen over onze eigen rekeningen. Dat is ons zakgeld. Manlief en ik hebben namelijk allebei onze eigen hobbys, die we van elkaar te duur vinden:-)
De zakgeldregeling voorkomt gezeur over uitgaven voor onze hobbys.
Als de kinderbijslag binnen komt, gaat dat op de spaarrekening, en daar wordt kledingvan gekocht voor ons alledrie.  We redden dat prima. Dochterlief is inmiddels 8 en groeit gelukkig niet meer zo hard.
Vakantie betalen we van ons vakantiegeld. Vorig jaar hebben we onze sleurhut in spanje in de stalling gezet, en we gaan nu dus elk jaar lekker naar spanje.
Een dure grap, maar we hebben het echt broodnodig. We werken er allebei hard voor in wisseldiensten.
Waar gaat het nu mis? Bij mij..... ik heb een gat in mijn hand. Ons inkomen laat voldoende ruimte voor extra's over, maar toch presteer ik het elke maand te kort te komen. Daar wil ik vanaf. Dat is supervervelend. Manlief klaagt er natuurlijk ook steen en been over.
Ik lees veel blogs die me inspireren, en ik denk zowieso veel meer na over mijn uitgaven. Dit zorgt wel dat het de laatste maandjes wel wát beter gaat, maar er is nog altijd ruimte voor verbetering.
Ik ben zowieso bewuster gaan leven. Ik gooi niet zomaar eten weg, maar probeer restjes groenten en/of aardappels een volgende dag in een ander gerecht te verwerken.
Ik ga als het droog is, zowieso op de fiets naar mijn werk. Dat is 7,5 km heen en 7,5 km terug. Goed voor de lijn ook, want dat is ook iets waar ik aan moet werken.
Ik wil voor de zomer 15 kg kwijt zijn....
Dat wordt een uitdaging, ik ben een echte bourgondier en echt stapelgek op veel en lekker!
Ik ben sinds een week weer aan de herbalife als ontbijt. Buiten dat het me goed doet, ben ik al een pondje kwijt in een week. We zien wel waartoe het leidt!
Zo, voor vandaag al een hoop getypt!
Reacties zijn zeer welkom!

4 opmerkingen:

  1. welkom in schrijvend blogland. Er zijn vast een heleboel mensen die het leuk vinden om je weblogjes te gaan lezen. Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welkom in blogland! Ik kom je alvast volgen...we kunnen
    altijd van elkaar leren...
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dat lijkt me een prima eerste logje. Ik ga je volgen! Kunnen we elkaar helpen. En lezen ;) Leuk dat je me bent gaan volgen!

    Tot gauw en heel veel succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie reacties! ik volgde jullie blogs al een hele tijd, alleen had nooit een blogger-account aangemaakt. Dus pas vandaag ben ik officieel volger van alle drie jullie blog geworden:-) Onder andere jullie blogs hebben mij geinspireerd!

    BeantwoordenVerwijderen